בראיון זה זהו ראיון אישי אשר אני אורן בעלה של בת-אל מראיין
בת אל בר מוחה, מורה פרטית לכיתות יסודי, מספרת על הכנת ילדים להיות לומדים עצמאיים ומשתפת את הסיפור שלה. היא מסבירה למה בחרה במקצוע ההוראה ומה מעניין אותה בו. בנוסף, היא מתארת את האתגרים שהיא נתקלת בהם וכיצד היא עוזרת לתלמידים להתפתח ולהיות לומדים עצמאיים. המאמר כולל גם שאלות ותשובות על הנושא
אורן: אז בת אל מה שלומך איך עוברים עלייך הימים במצב זה מה תוכלי לספר על עצמך איך הגעת למקצוע הזה
בת אל: אני בת אל בר מוחה, מורה פרטית לכיתות יסודי
בתחילת דרכי הייתי קופאית בסופר שאין מה לספר עלייה יותר מידי
משם אספתי מספיק כסף כדי לממן את לימודי ראיית חשבון וחשבתי שזה באמת מה שאני רוצה
במהלך השנה הראשונה שהתחלתי ללמוד אני ממש טובה במספרים ובמתמטיקה ראיתי כבר לקראת סוף השנה הראשונה ללימודים שזה לא מה שאני רוצה אין לי סיפוק מהעבודה
הייתי עובדת עצות והייתי חייבת בינתיים לעבוד
הייתי עושה בהליכות ליד הבית שלי ותפסה את צומת ליבי מודעה על עמוד דרושה מטפלת למעון והחלתי ללכת על זה עבדתי שם 4 שנים והמנהלת פשוט הייתה עצורת נשימה מהתנהלות והיחס ואופן החשיבה והגדלת ראש שהייתה לי
במהלך השנה 5 הוחלפה מנהלת , והמנהלת החדשה עשתה מה שרצתה לא הראתה אכפתיות ואחריות כלפי הילדים יום הייתה באה יום לא פשוט זלזלה בכולם כי היא "מנהלת" קבעתי איתה לשיחה והטחתי בפנייה את כול מה שאני חושבת שלא מגיע לילדים ההתנהגות הזו , וזו החליטה לפטר אותי.
לא וויתרתי שם גילתי שאני רוצה מפה רק לשאוף ולהתקדם ואהבה לילדים אלי היא עצומה היא עוצמתית
לכן חיפשתי להיות סייעת בגן בבית ספר ומהר מאוד מצאתי עבודה ותוך כדי התחלתי את לימודי ההוראה והמשכתי ללמוד ולהתקדם תוכלו להיכנס לקישור הסיפור שלי ולקרוא על כל התעודות שיש לי ואני עוד ממשיכה בעלי היקר אורן עוזר לי ודוחף אותי קדימה וממשיך לעזור לי ללמוד ולהתקדם
הפכתי למורה מקצועית
ואז הכרתי את בעלי שעזר לי להתקדם והעביר אותי לבית ספר בחולון שם גילו את הפוטנציאל שלי והפכתי מחנכת כיתה, מורה מובילה בכיתת תקשורת (על הרצף האוטיסטי)רכזת חינוך מיוחד, רכזת שיכבה א, רכזת פדגוגית. בנוסף לזאת מתכננת פעילויות וקייטנות ברמה הכי גבוהה שאפשר
אורן: ואוו תודה על הפירגון יקירתי ממש מרגש אותי אני תמיד אתמוך בך ואתן את כל כולי כדי לקדם אותך ולהגשים לך את החלום שזה בית ספר משלך (לא שחכתי)
נשמע שעברת המון עד שהגעת להיות בהוראה למרות שהשכר היה מזעזע בתחילת דרכך אבל לא ויתרת אני חייב לפרגן ולהגיד לך כל הכבוד .
על פי בת אל, ההוראה היא תחום שמאפשר לה להשפיע ולתרום לתלמידים. היא מסבירה שהיא בחרה בהוראה מתוך אהבתה לילדים ולתהליך הלמידה. היא מתרגשת מהאפשרות להיות חלק מהתהליך שבו ילדים מתפתחים ומתקדמים.
בת אל מספקת גם כלים וטכניקות להכנת ילדים להיות לומדים עצמאיים, כולל חידושים בתחום ההוראה לילדים על הרצף האוטיסטי והספקטרום.
היא מתעקשת להיות זמינה לתלמידים ולהקדיש להם את הזמן ותשומת הלב המלאה. בת אל מסבירה שהיא מעוניינת להעניק לתלמידים כלים שיעזרו להם להתפתח ולהיות לומדים עצמאיים, ולכן היא משתמשת בשאלות ותשובות כדי לעזור להם להבין ולהתמודד עם החומר
אורן: תוכלי לתת כמה טיפים לקוראים שלנו כיצד לגרום לילדים להיות לומדים עצמאיים
: בשמחה עידוד חשיבה עצמאית: עודדו תלמידים לחשוב לבד, לשאול שאלות ולחפש פתרונות בעצמם.
תמיכה בעצמאות: הפעילויות שמטרתן לקדם את היכולת לפעול באופן עצמאי, כגון פרויקטים עצמאיים ובחינת בעיות.
קידום אחריות: למדו לילדים על חשיבות מילוי ועמידה בתפקידים ואחריות שלהם.
עידוד שגיאות: להכין את הילדים להתמודדות עם טעויות כחלק מתהליך הלמידה והשיפור.
הערכת עצמית: עזרו להם לפתח אמון בעצמם וביכולתם להתמודד עם אתגרים.
שילוב פירגון: עזרו לילדים להבין כיצד לבקש עזרה ולשתף פעולה כצוות.
קידום חשיבה יצירתית: תמכו ביכולות היצירתיות שלהם ועודדו פתרונות מקוריים.
תכנון עצמי: למדו לילדים איך לתכנן את זמנם ואת המשימות באופן עצמאי.
הערכת פעולה: פרגנו לילדים על הצלחותיהם ועוזרו להם להבין מהם הם למדו מכל ניסיון.
דוגמא: הפעילו כדי להיות דוגמא לעצמאות בפני הילדים והציגו התנהגות עצמאית בפעולות שלכם.
: כמורה פרטית, בת אל בר מוחה חווה המון רגעים מרגשים עם תלמידיה. כל ילד הוא עולם משלו, וההתקדמות של כל אחד מהם היא סיפור מרגש בפני עצמו. היא סיפרה לי על תלמיד שהתמודד עם אתגרים רבים בלמידה, ואיך הוא התפתח והתגבר עליהם. גם תלמידים אחרים הביאו לה לבבות עם התקדמותם האישית והאקדמית. היא מעודדת את כל תלמיד להיות חלק מהתהליך שבו ילדים מתפתחים ומתקדמים, ולהיות לומדים עצמאיים
: תוכלי לספר לי סיפור מרגש
:בטח
כמורה פרטית, יש לי עוד סיפור מרגש לספר לך. פעם אחת, התלמיד שלי נתקל באתגר גדול בלמידת המתמטיקה. הוא היה מתקשה להבין את החומר ולפתור את התרגילים. אני החלטתי לנסות משהו חדש: להציע לו להסביר את החומר לתלמיד אחר. התלמיד הסביר את הנושא בצורה פשוטה וברורה, והתלמיד שלי הבין את החומר בצורה מופלאה. המקרה הזה הראה לי שלעיתים קרובות, התלמידים יכולים ללמוד זה מזה בצורה מועילה ומרגשת.
: ואוו איזה רעיון מקורי פשוט מדהים
:איזה קשיים התנהגותיים יש לילדים על הספקטרום
:ילדים על הספקטרום עשויים להיאבק במיומנויות חברתיות, מתקשים להבין ולפרש רמזים חברתיים או לעסוק בשיחות הדדיות. ייתכן שיש להם התנהגויות שחוזרות על עצמן או תחומי עניין אינטנסיביים וצרים. גם רגישויות חושיות נפוצות, כאשר צלילים, מראות או מרקמים מסוימים יכולים להיות מכריעים עבורם
:ואיך זה משפיע עלייך בת אל איך את מתמודדת עם הילדים האלה בתור מורה פרטית
:כמורה פרטית, התמודדות עם ילדים על הספקטרום האוטיסטי מצריכה גישה גמישה ואישית. כאשר אני עובדת עם תלמידים אוטיסטים, אני מתמקדת בצרכיהם הספציפיים ומנסה ליצור סביבה נוחה ומותאמת אישית. אני משתמשת באמצעים חזותיים ומנסה להפעיל יצירתיות כדי להעניק להם חוויית למידה חיובית. כמורה, אני גם מתמודדת עם אתגרים כמו קשיי תקשורת והתנהגות, אך אני מחפשת דרכים חדשות להקל על התלמידים ולעזור להם להתפתח ולהצליח.
:מה הדרכים שלך לעבוד עם ילדים אוטיסטיים?
:כמורה פרטית, יש לי כמה דרכים לעבוד עם ילדים על הספקטרום האוטיסטי:
הבנת היקף השוני: אני מאמץ את הרעיון שהילדים הללו מדגימים את היקף השוני האנושי הקיים בין כל הפרטים. תמיכה מתמקדת בצרכים ובהבדלים הספציפיים שלהם. קישור למיומנויות מומחיות: תלמידים על הספקטרום נוטים לפתח תשוקות על נושאים ספציפיים. אני מנצלת את המוטיבציה הזו על ידי קישור מיומנויות חדשות לנושא שמרתק את התלמיד.תמיכה חברתית: ילדים עם אוטיזם נוטים להעדיף ללמוד עם מבוגרים סמכותיים בקבוצות קטנות. מציאת דרכים להתחבר עם אחרים היא קריטית. אמצעים חזותיים: ילדים האוטיסטים קל ללמוד באמצעות אמצעים חזותיים. אני מפיקה תועלת מתכנים חדשים במגוון דרכים.
:באיזו טכנולוגיה את משמשת לתלמידים על הרצף האוטיסטי ואיזה שילוב עזרים חזותיים את משלבת
:
בחינוך ילדים על הספקטרום האוטיסטי, ישנן טכניקות ועזרים חזותיים שמשמשים לסיוע בלמידה והתפתחות. הנה כמה מהם:
כל אחד מהם מתאים לצרכים האישיים של התלמיד ומסייע בהתפתחותו האישית והאקדמית
:אני חייב לומר ולכתוב את אישה מדהימה זו זכות להיות התלמיד שלך אני כבר התאהבתי או שאני כבר מאוהב בך אממ זה כבר למאמר אחר בנושא אחר
:תודה לך בעלי היקר
בת אל מסמיקה ומסיימת את המאמר בקריאה לקוראים לצאת לדרך ולהתמודד עם האתגרים שבפניהם. היא מעודדת את הקוראים להיות חלק מהתהליך שבו ילדים מתפתחים ולהיות לומדים עצמאיים.”